KLEIN KADEEKE

de belevenissen van een gezin met véél kleine kadeekes ........
het leven zoals het is met
4 bio-kindjes: Kobe, Tibo, Litte en Gust
2 pleegkindjes: kleuter- en peutersmurf
2 weekend-/vakantiepleegkindjes: smurf en smurfin
1 Plan-'pleeg'dochter

zondag 21 november 2010

mijn ritme

Mijn ritme is om zeep !!! Al wekenlang erger ik me aan het feit dat ik weinig of geen me-time heb. De dagen zitten meestal zo gevuld, dat ik voor 20u15-20u30 geen ogenblik voor mezelf heb. Het begint al 's ochtends: om 5u50 uit bed, snel douchen en nadien bokes smeren (om mee te nemen naar school of de opvang) voor 5 'hongerige kids', de ontbijttafel dekken, mezelf een beetje 'toonbaar maken' om de dag door te komen om vervolgens Smurfje om 6u45 uit zijn bed te tillen, aan te kleden en in 10 haasten bij de onthaalmoeder te brengen.
Inmiddels wekt vake Smurfin en Litte. Terwijl Litte zichzelf aankleedt, zorgt hij voor het toilet van Smurfin. Gelukkig zijn Kobe en Tibo op dat gebied héél zelfstandig (hebben ze al vroeg aangeleerd).
Als ik omstreeks 7u15 opnieuw binnenwandel, zit iedereen mooi aan de ontbijttafel. Daarvan maak ik dan gebruik om snel de lunchboxen en drankjes in de boekentassen te steken en de pijama's op te vouwen.
Rond 7u35 vertrekken we naar school: Smurfin, Litte en ikzelf. Vake vertrekt met de fiets naar het werk en Kobe en Tibo ruimen de ontbijttafel verder af. Zij vertrekken als laatsten rond 8u10 zelfstandig met de fiets naar school.
Rond 7u45 beginnen we aan de busrit. Gelukkig heb ik een zéér goed contact met mijn collega: de buschauffeur, dat maakt de ochtendspits al een stuk 'vergeten': we kunnen heel goed praten en lachen erop los. Mijn eerste shift zit erop omstreeks 8u30. Nog even wat bijpraten met de mama's aan de schoolpoort en ik kan naar huis. Meestal ben ik terug thuis rond 8u50. Eerst zet ik me een klein half uurtje met koffie en ontbijt, waarna ik naar boven ga, de bedden opmaak en de kamers opruim. In de loop van de voormiddag probeer ik ook wat was weg te werken en snel even boodschappen te doen. Als er tussendoor even tijd is, gaat de pc op en onderhou ik via fb het contact met mijn ex-collega'tjes: enkele toffe onthaalouders.
Het loopt al snel tegen de middag aan ... 11u45: ik vertrek opnieuw richting school. Help een beetje mee in de refter en doe nadien het middagtoezicht. Op de speelplaats ben ik echt een 1000poot :-): strenge juf, zorgzame mama, verpleegster, troostend moeke, ... noem maar op: er moet wel elke dag een hoogoplopende ruzie opgelost worden voor ze uit de hand loopt, er is wel altijd iemand met een geschaafde knie, een kleintje dat 'kaka' moet doen, eentje dat z'n mama mist ...
Om 13u15 kan ik terug even over huis. Ditmaal om (snel) het avondeten voor te bereiden. OK, ik heb 2 volle uren de tijd, maar ook die zijn zo voorbij. Een gezin met 5 klein kadeekes eist heel wat organisatie.
Voordat ik rond 15u20 vertrek voor mijn  laaste shift, loop ik nog snel even de tuin in om de kippen en de cavia te voeren en alles voor de composthoop weg te brengen.
Op school doe ik dan eerst de poort en zorg ervoor dat de kindjes 'niet uitbreken' als het belsignaal gaat en veilig naar huis kunnen. Nadien volgt er opnieuw een busrit en een kwartiertje avondopvang. Omstreeks 16u30 wordt de avondopvang overgenomen door een collega en rijd ik samen met Litte en Smurfin naar de onthaalmoeder waar ik Smurf oppik. Kobe en Tibo komen ook 's avonds zelfstandig met de fiets naar huis. Omstreeks 17u zijn we dan eindelijk allemaal thuis. 
JOEHOE: de rust kan beginnen zou je denken ... helaas verkeerd gedacht. 17u15: tijd voor het avondeten. Hoewel alles al klaar staat neemt de klus toch ook gauw 1u-1u15 in beslag (maken en opeten, natuurlijk).
Als de vaatwas gevuld is, kijk ik snel de boekentassen van de kindjes na: schriftjes lezen, (huis)werk nakijken en begeleiden, brooddozen ledigen en afwassen, ... we zijn algauw weer een tijdje verder.
De kindjes nog snel even opfrissen; want Smurf en Smurfin hebben echt wel nood aan voldoende rust: zij kruipen onder de wol omstreeks 19u.  Nadien snel ff de keuken stofzuigen en een babbelke met de 'grootsten' en we zijn .................................. 20u - 20u15 ........................... mijn dag(taak) zit erop. Ik plof me op de sofa of voor de pc en 'probeer' nog wat te genieten ...........................
Aangezien ik echt wel nood heb aan die fameuze "me-time", durf ik best wel lang beneden blijven hangen. Pas na 23u zoek ik de rust op van mijn bedje.
Slaapwel XXX

Uit: 'een (werk)dag in het leven van Moeke Vera'

1 opmerking:

Sandra zei

Dat is inderdaad een goedgevulde dag Vera. Soms eens een uurtje overdag "niksen" inlassen misschien? Je moet dat kunnen natuurlijk (ik kan dat :))
Eigenlijk niks ik misschien iets teveel tegenwoordig met ons grote gezin. Ik laat de strijk bv. volledig over aan mijn hulp en het is volgende week de laatste week hulp :( (familiehulp).
Wanneer ik een paar dagen geen me-time heb gehad word ik helaas ongenietbaar dus zie dat je jezelf niet voorbij loopt.
Je moet ook nog wat voor jezelf hebben.

Fijne zondag, Sandra.