KLEIN KADEEKE

de belevenissen van een gezin met véél kleine kadeekes ........
het leven zoals het is met
4 bio-kindjes: Kobe, Tibo, Litte en Gust
2 pleegkindjes: kleuter- en peutersmurf
2 weekend-/vakantiepleegkindjes: smurf en smurfin
1 Plan-'pleeg'dochter

zaterdag 6 februari 2010

cursus

Februari, het begin van het nieuwe tuinseizoen. Enkele weken geleden schreef ik me, samen met mijn broer, in voor een nieuwe cursus. Vandaag was het de eerste dag van Ecologische siertuin ten huize van ... (basiscursus), georganiseerd door VELT.

Op zes halve dagen krijgen we van de lesgever de nodige uitleg en instructies over hoe je tewerkgaat om je eigen tuin zo ecologisch mogelijk in te richten.
Het leuke aan deze cursus is dat je echt terplaatse gaat bij de deelnemers, zo worden het echt praktische lessen.
De eerste sessie was een echte meevaller. Het was zo boeiend dat het einduur: 12u30 al helemaal niet gerespecteerd werd ... de cursus liep maar liefst uit tot 14u45!!!
Deze keer waren we te gast in een nieuwbouwwoning, met nieuw aangelegde kleinere tuin, achteraan grenzend aan een prachtig bosgebied. Naast de theroie, die uiteraard in elke les aan bod zal komen, testten we de grondsoort, kwamen we aan de weet welke planten zich hier het beste thuisvoelden en hoe we van deze, toch wel drassige tuin, een ecologische tuin konden maken, vriendelijk voor mens én dier.
Volgende maand zijn we te gast bij een deelnemer die niet alleen ecologisch tuiniert, maar ook ecologisch bouwde. Benieuwd wat we daar alweer kunnen van opsteken.
12 juni is het dan mijn grote dag. Dan is het team hier te gast. Op mijn verlanglijstje staan toch al enkel vragen: zoals: ik wil echt af van mijn 'grasveld' ... ok, de kids voetballen nog ... maar is er een alternatief ...? Hoe richt ik mijn tuin nog kindvriendelijker in? Hoe maak ik hem spannend voor volwassenen en voor kinderen? (ik zou dolgraag borders verschuiven, tuinkamers maken, een nieuwe kruiden- en bessentuin aanleggen, ... maar hoe rijm ik zoiets met eigen -nog jonge- kinderen en de opvangkids die hier dagdagelijks rondhuppelen ...?
Stof tot nadenken dus. Hopelijk krijg ik antwoord op mijn vragen in: 'Basiscursus - Ecologische siertuin ten huize van Moeke Vera' ... :-)

Spannend toch ...

2 opmerkingen:

Sandra zei

Lijkt me een hele toffe en leerrijke cursus. Eéntje voor mij ook misschien in één van de komende jaren, haha.

Veel plezier ermee. Hou ons op de hoogte hé. En als de les zonder morren is uitgelopen was het vast superinteressant.

Groet, Sandra.

**Sabine** zei

Dat klinkt superinteressant! Mijn tuin mogen jullie ook eens komen keuren, ik heb er nog veel plannen mee :-)
(Helaas moet ik die nog even opbergen tot na de verbouwingen, wie weet moet er eerst nog tijdelijk een wooncaravan staan. haha)
Maar tegendan ben jij misschien al volleerd hee, en kan ik tips en trucs bij jou komen stelen :-)