KLEIN KADEEKE

de belevenissen van een gezin met véél kleine kadeekes ........
het leven zoals het is met
4 bio-kindjes: Kobe, Tibo, Litte en Gust
2 pleegkindjes: kleuter- en peutersmurf
2 weekend-/vakantiepleegkindjes: smurf en smurfin
1 Plan-'pleeg'dochter

zondag 9 augustus 2009

gezondigd (tuinieren 'zonder')

jawel, ik heb noodgedwongen gezondigd tegen mijn 'principes'. Tuinieren 'zonder', is éénmalig (hoop ik toch) tuinieren MET geworden.
Ik geraakte er echt niet meer door. Tot 22u30 heb ik gisterenavond staan zwoegen in de tuin (en nadien heb ik binnen nog gestofzuigd). Man(lief?) was zoals gebruikelijk op zijn lappen ...
Enkele dagen voordien had ik hem gevraagd onkruid te wieden. Maar blijkbaar verstaan mannen iets anders onder 'wieden', want volledig mijn bodembedekking werd weggehaald en de jonge scheuten van de Helleborussen werden verwijderd (begrijpe, wie begrijpe kan ...).
Gisterennamiddag vroeg ik hem alweer nog een beetje verder te werken, terwijl ik paaltjes ging halen naar de doe-het-zelf-zaak om het kippenhok te halveren (anders is het terrein véél te groot en leggen de kippen wild)- alweer zo'n taak voor moeder de vrouw (?) - maar onder het motto 'liever lui dan moe' ging daddy-dear een dagje en nachtje kamperen ... Ah ja, na 17 jaren lief en leed te delen, til je daar zo zwaar niet meer aan; ben je al eens blij dat ze je alleen laten om rustig verder te werken ...
Dus: gisteren, na de huiselijke taken: boodschappen, kuisen, alles kidsproof maken voor de opvang, 11 (jawel, u leest het goed) bedden verschonen, ... , ben ik beginnen wieden: 2 uur aan één stuk. Nadien nog het caviahok ververst, de graskanten bijgeknipt, de kuipplanten (en dat zijn er veel) water gegeven, ...
Later op de avond heb ik de jongens hun haar nog kortgewiekt met de tondeuse.
Aan het eind van de avond kreeg ik dan nog de 'kriebels'; ik kon er echt niet meer op kijken. Ons tuinpad (of hoe noem je dat) bestaat uit meerdere lagen beton over elkaar gegoten (vroeger vulden de mensen de gaten op door een extra laagje) en in elke kier of in elk gaatje groeit natuurlijk weelderig onkruid. Probeer dat maar eens weg te krijgen 'zonder' ... Al jarenlang zwoeg ik regelmatig, gebukt, op de knieën, gewapend met een oud keukenmes, op het venijn dat - ook al haal je het weg - twee dagen later weer de kop opsteekt.
Nu was ik het dus beu. Voorzien van een sproeitoestelletje gevuld MET, ging ik het vervelends te lijf. Zelfs het venijn tussen de tegels van het trottoir werd aangepakt. Hopelijk heb ik het onkruid hiermee de kop ingedrukt voor de rest van het seizoen.

Tuinieren zonder werd dus voor één maal tuinieren mét. Shame on me ...

1 opmerking:

tantehilde zei

wauw, hoe doe je dat allemaal! zoveel kindjes dagelijks in huis en dan nog tuinieren ook!
die grote kinderkar die ik op een van je vorige posten zag, die is geweldig!! waar haal je zoiets vandaan?
merci voor te duimen voor onze kipjes! het wordt spannend deze week, want ik weet niet precies wanneer dag 21 gepasseerd is en wanneer dus de eitjes zouden moeten uitkomen...